University Social Interaction and Agricultural Extension: Complementary to Rural Development and the Training of Zootechnicians

Authors

  • Sandra Maritza Cifuentes Vargas Universidad de Cundinamarca
  • Dairo Edilberto Aldana Castro Universidad de Cundinamarca

DOI:

https://doi.org/10.36436/24223484.317

Keywords:

Responsabilidad social universitaria, extensión agropecuaria, extensión rural, desarrollo rural.

Abstract

This paper presents an emerging strategic, pedagogical, and methodological proposal for agricultural extension, a form of university social interaction relevant to the southeastern district of Fusagasugá, Cundinamarca. From a higher education perspective, this proposal is articulated with rural secondary and basic education and the community, recognizing the importance of university interaction and rural development as a dynamic socioeconomic axis for the country and its regions. This study is based on the fieldwork conducted by students, teachers, technicians, and environmentalists from the University of Cundinamarca, the Guavio Bajo Agricultural College, and the community in the thematic core areas of rural sociology and the field of economic and administrative learning. This study contributes to the reflection on the contributions of university interaction to agricultural extension processes mandated by the state and to highlighting these contributions in the structuring of classroom methodological tools consistent with the National Agricultural Innovation System, contributing to competitiveness, productivity, and sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrientos, M. 2008. Revisión: La Extensión Agropecuaria en la República Argentina durante el Siglo XX. FAVE Sección Ciencias Agrarias. 7. DOI:10.14409/fa.v7i1/2.1337

Thiele T, Nelson R, Ortiz O Y, Sherwood S. Investigación Participativa y Capacitación: Diez lecciones sobre las escuelas de campo de agricultores. Centro Internacional de la Papa (CIP), Lima, Perú, 2002. Disponible en: https://studylib.es/doc/8658019/diez-lecciones-sobre-las-escuelas-de-campo-de-agricultores Consultado 28/11/2020.

Eschenhagen-Durán ML. Un viaje por las alternativas del desarrollo. Perspectivas y propuestas teóricas. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, Coedición Universidad Pontificia Bolivariana, 2014. Disponible en: https://editorial.urosario.edu.co/gpd-un-viaje-por-las-alternativas-al-desarrollo-perspectivas-y-propuestas-teoricas.html Consultado 18/10/2020.

Barrientos M, Bergamín G. Metodología, en extensión rural. 2015. Disponible en: http://www.agro.unc.edu.ar/~extrural/Metodologia.pdf Consultado 04/12/2020.

Rodríguez López J. Agroecología, desarrollo, comunicación y extensión rural: La construcción de un paradigma ecosocial en Iberoamérica. Ponencia, Seminario Internacional de Agroecología, 2003. Disponible en: https://www.academia.edu/27482134/Agroecolog%C3%ADa_desarrollo_comunicaci%C3%B3n_y_extensi%C3%B3n_rural_La_construcci%C3%B3n_de_un_paradigma_ecosocial_en_Iberoam%C3%A9rica_1

Congreso de la República de Colombia Ley 1876. Sistema Nacional de Innovación Agropecuaria. Diciembre 29 de 2017.

Published

2020-12-30

How to Cite

Cifuentes Vargas, S. M., & Aldana Castro, D. E. (2020). University Social Interaction and Agricultural Extension: Complementary to Rural Development and the Training of Zootechnicians. Ciencias Agropecuarias, 6(2), 83–90. https://doi.org/10.36436/24223484.317

Issue

Section

Articles