Experiential Learning, Cultural Identity, Second and Foreign Language Learning at Ancestral Nasa Community Aprendizaje experiencial, identidad cultural, aprendizaje de lengua segunda y extranjera en la comunidad ancestral Nasa

Authors

  • Jhon JAIRO MARTÍNEZ GOMEZ Corporación Universitaria Iberoamericana

DOI:

https://doi.org/10.36436/22564527.101

Keywords:

Educación propia, Identidad, Territorio, Derecho de los Ancianos, Memoria colectiva, Ley de origen, Nasayuwe.

Abstract

Este documento es el producto de una salida académica investigativay resalta el rol preponderante de la educación experiencialen el proceso de aprendizaje y reivindicación de la lenguaancestral Nasa-Yuwe en la comunidad San Andrés de Pisimbala,como un ejemplo significativo para mantener y fortalecer laidentidad propia cuando se aprende una segunda lengua para elcaso del español y una lengua extranjera como el inglés (EFL).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jhon JAIRO MARTÍNEZ GOMEZ, Corporación Universitaria Iberoamericana

Filólogo egresado de la Universidad Nacional deColombia. Magister en enseñanza del Inglés y delEspañol cómo lenguas Extranjeras EFL & ELE, profesorde español como lengua extranjera (ELE) yde inglés (EFL). Actualmente catedrático y Directorde Idiomas en la Corporación Universitaria Iberoamericanaen Bogotá.

References

Bates, E., & MacWhinney, B. (1987). Competition, variation, and language

learning. In B. MacWhinney (Ed.), Mechanisms of language acquisition

(pp. 157–193). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Beard, C & Wilson, J (2005). Ingredients for Effective Experiential

Learning: The Learning Combination Lock. In Enhancing Learning in

Higher Education, Hartley, P., Woods, A & Pill, M (Eds), London, Kogan

Page.

Colin, Beard. (2010). The Experiential Learning Toolkit. Blending Practices

with Concepts. Library of Congress. Online at: http://es.scribd.

com/doc/55041027/The-Experiential-Learning-Toolkit-Blending- Practice-

With-Concepts-0749450789

Constitución política de Colombia (1991). Titulo I: De los principios

fundamentales; Capítulos 8 & 10. Online at: http://www.constitucioncolombia.

com/

DANE, (2005). Censo Nacional de Población. Online at: http://www.

dane.gov.co/index.php/poblacion-y- demografia/censos

Fenwick, T. J. (2003). Learning through experience: Troubling orthodoxies

and intersecting questions. Malabar FL: Krieger.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra

Bergman. 30th anniversary ed. Online at: http://es.scribd.com/

doc/63425841/The-Pedagogy-of-the-Oppressed-Paulo-Freire

Goleman, Daniel. (1996). Emotional Intelligence. Online at: http://www.

danielgoleman.info/topics/emotional-intelligence/

Hamers, J. et. al (1981). Bilinguality and Bilingualism. Cambridge University

Press. Second Edition (2000). Online at: http://catdir.loc.gov/

catdir/samples/cam032/99012600.pdf

Hamers, J.F. (2004). A Sociocognitive Model of Bilingual Development.

In Journal of Lanaguage and Social Psychology. Vol 23.

Online at: http://www.u. arizona.edu/~rgolden/LanguageDevelopment.

pdf

Human Rights Declaration (Art 22nd and 29th). Online at: http://www.

ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/eng.pdf

John Dewey. (1916). The Objects of Thoughts. Chapter 5 in Essays in

Experimental Logic. Chicago: University of Chicago. Online at: http://

www.brocku.ca/MeadProject/Dewey/Dewey_1916/Dewey_1916_05.

html

Kolb, D.A. (1984) Experiential Learning: Expereince as the source of

learning and development. NJ Prentice-Hall. Online at: http://www.simplypsychology.

org/learning-kolb.html

Lluis Duch (2010). Entrevista en Culurals. La Vanguardia Diciembre

Online at: http://www.academia.edu/4136640/Entrevista_Lluis_

Duch

McLuhan, Marshall. (1964). Understanding Media: The extensions of

man. McGraw-Hill.

Ong, W. (1982). Orality and Literacy. Methuen and Company. Online

at: https://en.wikibooks.org/wiki/Communication_Theory/Orality_and_

Literacy

Palacios, M. (1998) Entre la legitimidad y la violencia [PDF]: Colombia

-1994. Online at: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/historia/

fondos-abiertos/entre-la-legitimidad-y-la-violencia

ROMERO L, Fernando (2002) La educación indígena en Colombia.

Referentes Culturales y Socio-históricos. Online at: http://www.equiponaya.

com.ar/congreso2002/ponencias/fernando_romero_loaiza.htm

Saussure, Ferdinand de. ( 1857-1913). Course in general Linguistics

(1959). Online at: https://archive.org/details/courseingenerall00saus

Singh, G., & Richards, J. C. (2006). Teaching and learning in the language

teacher education course room. RELC Journal, 37.

Sweet, Henry, (1845-1912). Second Middle English primer. Oxford:

Clarendon Press, 1896

UNICEF (CDN Art 30th). Online at: http://www.unicef.org/honduras/

CDN_06.pdf

Published

2021-04-08

How to Cite

MARTÍNEZ GOMEZ, J. J. (2021). Experiential Learning, Cultural Identity, Second and Foreign Language Learning at Ancestral Nasa Community Aprendizaje experiencial, identidad cultural, aprendizaje de lengua segunda y extranjera en la comunidad ancestral Nasa. Caminos Educativos, 4(4), 24–49. https://doi.org/10.36436/22564527.101

Issue

Section

ARTÍCULO DE INVESTIGACIÓN