Experiential Learning, Cultural Identity, Second and Foreign Language Learning at Ancestral Nasa Community Aprendizaje experiencial, identidad cultural, aprendizaje de lengua segunda y extranjera en la comunidad ancestral Nasa
DOI:
https://doi.org/10.36436/22564527.101Keywords:
Educación propia, Identidad, Territorio, Derecho de los Ancianos, Memoria colectiva, Ley de origen, Nasayuwe.Abstract
Este documento es el producto de una salida académica investigativay resalta el rol preponderante de la educación experiencialen el proceso de aprendizaje y reivindicación de la lenguaancestral Nasa-Yuwe en la comunidad San Andrés de Pisimbala,como un ejemplo significativo para mantener y fortalecer laidentidad propia cuando se aprende una segunda lengua para elcaso del español y una lengua extranjera como el inglés (EFL).Downloads
References
Bates, E., & MacWhinney, B. (1987). Competition, variation, and language
learning. In B. MacWhinney (Ed.), Mechanisms of language acquisition
(pp. 157–193). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Beard, C & Wilson, J (2005). Ingredients for Effective Experiential
Learning: The Learning Combination Lock. In Enhancing Learning in
Higher Education, Hartley, P., Woods, A & Pill, M (Eds), London, Kogan
Page.
Colin, Beard. (2010). The Experiential Learning Toolkit. Blending Practices
with Concepts. Library of Congress. Online at: http://es.scribd.
com/doc/55041027/The-Experiential-Learning-Toolkit-Blending- Practice-
With-Concepts-0749450789
Constitución política de Colombia (1991). Titulo I: De los principios
fundamentales; Capítulos 8 & 10. Online at: http://www.constitucioncolombia.
com/
DANE, (2005). Censo Nacional de Población. Online at: http://www.
dane.gov.co/index.php/poblacion-y- demografia/censos
Fenwick, T. J. (2003). Learning through experience: Troubling orthodoxies
and intersecting questions. Malabar FL: Krieger.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra
Bergman. 30th anniversary ed. Online at: http://es.scribd.com/
doc/63425841/The-Pedagogy-of-the-Oppressed-Paulo-Freire
Goleman, Daniel. (1996). Emotional Intelligence. Online at: http://www.
danielgoleman.info/topics/emotional-intelligence/
Hamers, J. et. al (1981). Bilinguality and Bilingualism. Cambridge University
Press. Second Edition (2000). Online at: http://catdir.loc.gov/
catdir/samples/cam032/99012600.pdf
Hamers, J.F. (2004). A Sociocognitive Model of Bilingual Development.
In Journal of Lanaguage and Social Psychology. Vol 23.
Online at: http://www.u. arizona.edu/~rgolden/LanguageDevelopment.
Human Rights Declaration (Art 22nd and 29th). Online at: http://www.
ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/eng.pdf
John Dewey. (1916). The Objects of Thoughts. Chapter 5 in Essays in
Experimental Logic. Chicago: University of Chicago. Online at: http://
www.brocku.ca/MeadProject/Dewey/Dewey_1916/Dewey_1916_05.
html
Kolb, D.A. (1984) Experiential Learning: Expereince as the source of
learning and development. NJ Prentice-Hall. Online at: http://www.simplypsychology.
org/learning-kolb.html
Lluis Duch (2010). Entrevista en Culurals. La Vanguardia Diciembre
Online at: http://www.academia.edu/4136640/Entrevista_Lluis_
Duch
McLuhan, Marshall. (1964). Understanding Media: The extensions of
man. McGraw-Hill.
Ong, W. (1982). Orality and Literacy. Methuen and Company. Online
at: https://en.wikibooks.org/wiki/Communication_Theory/Orality_and_
Literacy
Palacios, M. (1998) Entre la legitimidad y la violencia [PDF]: Colombia
-1994. Online at: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/historia/
fondos-abiertos/entre-la-legitimidad-y-la-violencia
ROMERO L, Fernando (2002) La educación indígena en Colombia.
Referentes Culturales y Socio-históricos. Online at: http://www.equiponaya.
com.ar/congreso2002/ponencias/fernando_romero_loaiza.htm
Saussure, Ferdinand de. ( 1857-1913). Course in general Linguistics
(1959). Online at: https://archive.org/details/courseingenerall00saus
Singh, G., & Richards, J. C. (2006). Teaching and learning in the language
teacher education course room. RELC Journal, 37.
Sweet, Henry, (1845-1912). Second Middle English primer. Oxford:
Clarendon Press, 1896
UNICEF (CDN Art 30th). Online at: http://www.unicef.org/honduras/
CDN_06.pdf